Blog

Flaxseed, pumpkin and sunflower seeds in wooden spoons.

Zdrowie to pestka!

Wszyscy doskonale wiemy, jak bardzo ważne są dla naszego zdrowia warzywa i owoce. Nieustannie słyszymy o konieczności jedzenia ich 5 porcji w ciągu dnia, by mieć pewność, że nasz organizm otrzymuje odpowiednią dawkę składników odżywczych. Mało kto jednak zwraca uwagę na to, jak wielka moc tkwi w nasionkach i pestkach.

Te maleństwa potrafią niekiedy zawierać znacznie więcej składników odżywczych, niż warzywa czy owoce. To dlatego od jakiegoś czasu dietetycy przywiązują bardzo dużą wagę do tego, by włączać je do codziennej diety. Nasiona są więc niezbędne w kuchni każdego, kto troszczy się o swoje zdrowie. Na które zwrócić szczególną uwagę?

 

Pestki słonecznika

Te maleńkie nasionka słonecznika kryją w sobie ogromne bogactwo składników odżywczych. Są źródłem białka, żelaza, kwasu foliowego, cynku, błonnika, a przede wszystkim posiadają bardzo dużo witaminy E. To silny przeciwutleniacz, który spowalnia procesy starzenia się, buduje nasz układ immunologiczny i przeciwdziała występowaniu chorób układu krążenia. Mają też w sobie magnez wzmacniający nasze mięśnie i potrafiący uspokoić nasze skołatane nerwy. Nasiona słonecznika są nam w stanie zapewnić zdrowy i spokojny sen.

 

Pestki dyni

dynia

 

 

Dynia znana jest już od setek lat ze swoich niezwykłych właściwości. W medycynie ludowej stosowana była między innymi w Indiach i Meksyku. Najbardziej cenione są właśnie jej pestki, które używane są na przykład do zwalczania pasożytów układu pokarmowego.

Dlaczego warto włączyć je do swojej diety? Są źródłem białka łatwo przyswajalnego przez nasz organizm. Zawierają wiele minerałów takich jak wapń, cynk, żelazo, potas, magnez. Posiadają bardzo dużo fitosteroli, czyli związków, które zmniejszają ryzyko wystąpienia raka prostaty oraz chorób serca.

Szczególnie korzystne właściwości pestki dyni osiągają jesienią, gdy pojawia się sezon na to warzywo.

 

Nasiona Chia

chia

Świat absolutnie oszalał na ich punkcie. Chia to inaczej nasiona szałwii hiszpańskiej, która rośnie w Meksyku i Ameryce Południowej. Przez rdzennych mieszkańców tego rejonu traktowane były jako podstawa diety zapewniająca im ogromną siłę. Dostarczają nie tylko ogromne ilości energii, ale też kwasy tłuszczowe omega-3, węglowodany, białka, błonnika, przeciwutleniaczy, magnezu, wapnia i żelaza.

Mają łagodny smak, a ich ogromną zaletą jest to, że pęcznieją w kontakcie z różnymi płynami. Dodając je do mleka lub jogurtu po kilku godzinach otrzymamy deser o budyniowej konsystencji. To świetny pomysł na zdrowe śniadanie, gdyż po ich zjedzeniu przez długi czas czujemy się najedzeni.

 

Sezam

sezam

Wykorzystywany jest w kuchni w naprawdę wielu formach. Najczęściej spotykamy go w postaci słodkich sezamków bądź posypki na bułkę. W kuchni azjatyckiej wykorzystywany jest jako dodatek do wielu różnych dań. Jednak ze względu na swoje właściwości odżywcze warto używać ich również w naszej diecie.

Podobnie jak poprzednie nasionka, także i te są bogatym źródłem energii. Mają w sobie bardzo dużo wapnia, żelaza, magnezu, fosforu, cynku, błonnika oraz witamin z grupy B. Sezam zapobiega tez powstawaniu stanów zapalnych w organizmie, wpływa na funkcjonowanie naszego mózgu, opóźnia procesy starzenia, obniża ciśnienie i poziom złego cholesterolu we krwi.

 

Konopia

konopia

Nie jest to znana powszechnie konopia indyjska, ale konopia jadalna, którą można dostać w niemalże każdym sklepie ze zdrową żywnością.

To przede wszystkim bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Jako jeden z nielicznych produktów zawierają też kwas gamma linolenowy łagodzący odmiany astmy, w tym także astmy. Zmniejszają ból przy chorobach takich jak reumatoidalne zapalenie stawów. Obniżają ciśnienie krwi. Poprawią też kondycję naszej skóry odpowiednio ją nawilżając. Dostarczą nam też odpowiednie ilości potasu, wapnia, magnezu, witamin z grupy B, witaminy E, błonnika i aminokwasów.

 

Pamiętajmy o tym, że najwięcej właściwości prozdrowotnych mają te nasiona, które nie zostały poddane obróbce termicznej. Starajmy się je dodawać wszędzie, gdzie tylko się da i jak najczęściej. Świetnie sprawdzą się jako dodatek do porannej owsianki, sałatki, którą jemy na lunch albo wieczornego koktajlu. Te malutkie nasionka to naprawdę ogromna porcja zdrowia!

Źródła: zdrowie.wp.pl, zdrowezdrowie.pl

No Comment

2

Post A Comment