Blog

peanut butter

Zdrowe masło orzechowe

Na myśl o maśle orzechowym mamy skojarzenia z wysokokalorycznym słodkim i tuczącym kremem, który uwielbia każde dziecko. To przysmak popularny w kuchni amerykańskiej i holenderskiej, który również możemy znaleźć w polskich marketach.  Jednak właśnie takie masło orzechowe jest tym, po które nie powinniśmy sięgać. Czy zatem istnieje inna, zdrowsza wersja tego słynnego produktu?

Masło orzechowe jest źródłem bogatych tłuszczy nienasyconych, które są bardzo cenne dla naszego organizmu. Powodują one uczucie sytości , co sprawia, że zjadamy dużo mniej posiłków, a także nie podjadamy pomiędzy nimi niezdrowych przekąsek. Ponadto dzięki dobrym tłuszczom  obniża się poziom naszego cholesterolu, co prowadzi zmniejszenia ryzyko chorób serca i zawałów. Dlatego dużo zdrowiej będzie, kiedy sięgniemy po kanapkę z masłem orzechowym, niż po chipsy czy słone paluszki, które zawierają w sobie niezdrowe tłuszcze nasycone. Jest tylko jedno małe „ale” – musi to być masło orzechowe przyrządzone od początku do końca przez nas samych. Mamy wówczas gwarancję, że nie ma w nim dodatku oleju, soli czy cukru. Możemy także decydować czy chcemy mieć masło starte na jedwabistą, gładką masę, czy też lubimy rozgryzać chrupiące kawałeczki orzechów wymieszane z kremem. Wydaje Wam się, że to dużo roboty? Nic bardziej mylnego! Zobaczcie, jakie to proste!

 

Bazą do stworzenia masła orzechowego są oczywiście orzechy arachidowe. Zawierają w sobie dużo witamin i minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Są to między innymi witamina A oraz witaminy z grupy B zapewniające zdrowe kości i wzrok, oraz witamina E odpowiedzialna za nasz prawidłowy układ krążenia i prawidłowy metabolizm. Ten pyszny składnik masła orzechowego jest także źródłem lekkostrawnego białka roślinnego, dużo zdrowszego od tłuszczy zwierzęcych. Orzeszki arachidowe to także białko niezbędne do budowania masy mięśniowej, niacyna odpowiedzialna za układ pokarmowy i nerwowy, kwas foliowy wspomagający nas już w okresie dojrzewania.

 

Jak widać korzyści jest wiele, co już powinno nas zachęcić do przyrządzenia pysznego masła orzechowego. Należy kupić orzeszki arachidowe (sprawdźcie czy nie ma w składzie oleju i soli), wrzucić je do blendera molekulanego i ustawić na najwyższe obroty.  Miksujemy aż do momentu, gdy utworzy nam się gładka masa, którą przekładamy do słoiczka i możemy korzystać! Przechowujemy masło w lodówce.

 

Dla zwiększenia walorów smakowych możemy łączyć masło z wiórkami kokosowymi, kakao, kawałkami gorzkiej czekolady, cynamonem, wanilią lub sezamem. Możemy również zrobić masło z innych orzechów np. z włoskich, laskowych, macadamia, z migdałów i nerkowców.

 

Zazwyczaj jemy masło orzechowe jako dodatek do  kanapek, ale tak naprawdę ma bardzo dużo zastosowań.  Świetnie nadaje się się jako dodatek do słodkich zapiekanek, słodko pikantnych potraw, np., jako marynata do mięsa, zwłaszcza w azjatyckich daniach. Sprawdzi się również w klasycznych daniach na słodko, np. jako dip do owoców, do smarowania naleśników, do owsianki oraz do deserów takich jak biszkopty, krakersy, ciastka czy lody.

 

Źródła: sante.pl, fit.pl, fitness.sport.pl, powiedzdietomnie.pl

No Comment

6

Post A Comment