Blog

Young woman winter portrait. Shallow dof.

Naturalne ochrona na zimę

Przy wahaniach temperatur, kiedy wychodzimy z nagrzanych mieszkań na minusowe temperatury łatwo o przeziębienie i osłabienie organizmu. Najlepszym sposobem, aby zapobiec takim sytuacjom i wzmocnić nasz układ odpornościowy jest obrona naturalna.

Warto robić wszystko, by zapobiegać infekcjom, zamiast leczyć je, gdy już się pojawią. Ta metoda sprawdzała się w czasach, kiedy nasze prababcie sięgały po naturalne metody wzmacniania organizmu, ponieważ nie było wszystkich leków i wyjście z choroby było nikłe. Istnieje wiele substancji, które mają ogromne znaczenie dla naturalnych barier organizmu: aminokwasy, przeciwutleniacze, hormony, minerały, witaminy i pierwiastki śladowe. Pomagają nam w wytwarzaniu zdrowych komórek i niszczeniu szkodliwych dla nas antygenów. Poznajmy zatem składniki oraz produkty spożywcze, które pomogą nam uniknąć infekcji.

 

WITAMINA C 

Pobudza produkcję interferonu, substancji pomagającej skutecznie rozprawić się z zarazkami. Jest niezbędna komórkom, które wyłapują i niszczą mikroby, oraz limfocytom T. Znajdziemy ją w  owocach cytrusowych, porzeczce, kiwi, owocach aceroli, pietruszce, papryce, cebuli, szpinaku, brokułach.

 

WITAMINA B6

Zapewnia sprawne działanie systemu obronnego. Zawierają ją w dużych ilościach banany, awokado, ryby, drób, wołowina i ziemniaki.

 

WITAMINA E

Wspiera siły obronne w walce z wolnymi rodnikami. Znajduje się m.in. w orzeszkach ziemnych, nasionach słonecznika, szpinaku, olejach roślinnych, rybach.

 

WITAMINA A

Reguluje wytwarzanie i działanie limfocytów T, które należą do kategorii białych krwinek i służą niszczeniu komórek zainfekowanych wirusem, ale także komórek nowotworowych. Skrywają ją w sobie masło, wątróbka, mleko i ser.

 

WITAMINA D3

Odgrywa zasadniczą rolę w aktywacji mechanizmów odpornościowych i unikaniu kataru oraz grypy. Zwiększa aktywność makrofagów (białych krwinek, które „pochłaniają” bakterie) oraz wytwarzanie peptydów zwalczających infekcje i cytokin o działaniu przeciwzapalnym. Poza miesiącami letnimi nie ma innej możliwości jak tylko suplementacja witaminy D3 w postaci kapsułek lub kropel.

 

CYNK

Jest potrzebny do produkcji białych krwinek odpowiedzialnych za odporność organizmu. znajduje się w pestkach dyni, żytnim chlebie, wątróbce, ostrygach. Warto również sięgać po produkty, które zawierają wspomniane witaminy oraz inne mikroelementy i wpływają na podwyższenie odporność naszego organizmu.

 

CEBULA I CZOSNEK

Cebula jest świetnym źródłem witaminy C oraz zawiera  fitoncydy o działaniu bakteriobójczym. Są niezbędne w walce z przeziębieniami , dlatego najlepiej spożywać je na surowo jako dodatek do kanapek, past, masła czy sałatek.  Świetnie sprawdzają się wszelkie syropy z cebuli lub czosnku.

Syrop czosnkowy

Wyciśnij sok z 40 g zmiażdżonego czosnku, wymieszaj z 80 ml wody i 80 g cukru. Pij łyżkę syropu wieczorem. Czosnek obniża ciśnienie krwi, dlatego osoby z niskim ciśnieniem powinny stosować syrop ostrożnie.

 

TRAN

Tran jest źródłem witaminy A i D oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych, fosforu, jodu i lecytyny. Działa odpornościowo, jednak trzeba uważać na ilość jaką się spożywa, dlatego w trakcie jego przyjmowania powinniśmy odstawić inne preparaty, które również zawierają witaminę A i D. Wzmocni organizm osób, które jedzą mało ryb owoców i warzyw.

 

MIÓD

Ten złoty dar natury dostarcza witamin, mikroelementów, a także cennych enzymów, które mobilizują do walki system odpornościowy. Działa rozgrzewająco, wzmacniająco na serce i regenerująco dla całego organizmu. Każdy z nas powinien profilaktycznie jadać 1–2 łyżki miodu dziennie. Jego działanie można wzmocnić  dodając do niego sok z owoców lub ziół, np. z aloesu.

Miodek cebulowy

Szklankę utartej cebuli wymieszaj ze szklanką miodu. Odstaw na godzinę, zagotuj i gorącą miksturę przecedź przez sito. Pij 2 razy dziennie po 1 łyżce „miodku” rozpuszczonego w ciepłej wodzie lub mleku.

 

ALOES

Silnie stymuluje układ odpornościowy, nie dopuszczając do rozwoju infekcji. Można przygotować z niego sok, który będziemy trzymać w lodówce i pić codziennie, aby wzmocnić nasz organizm.

 

IMBIR

Napój z imbiru działa rozgrzewająco i dostarcza składników budujących naszą odporność. Najlepiej przygotowywać sonie napój z imbiru, który szybko dostarczymy do naszego organizmu. Cienko pokrojony kawałek korzenia zalej 1/2 l wody i gotuj na małym ogniu przez 20 minut. Przecedź, dodaj miodu albo soku z malin. Wypij wieczorem kubek gorącego napoju.

 

 

DOBRE TŁUSZCZE

Nienasycone kwasy tłuszczowe, a w szczególności kwasy omega-3 dodają energii, ale też mają właściwości przeciwzapalne. Biorą czynny udział w wytwarzaniu białych krwinek oraz wzmacniają serce. Spożywając oliwę z oliwek ,olej rzepakowy oraz tłuste ryby morskie, poczujemy się silniejsi i zdrowsi.

 

 

Przede wszystkim unikaj jedzenia, które obniża Twoją odporność:

  • cukru,
  • produktów zbożowych i mąki, w tym zwłaszcza mąki rafinowanej,
  • potraw wysmażonych, mocno zgrilowanych oraz spalonego tłuszczu,
  • „pustych” kalorii: chipsów, żywności fast-food, ciastek itp.,
  • żywności przetworzonej i nafaszerowanej konserwantami,
  • picia zbyt wielu wyrobów mlecznych, zwłaszcza niefermentowanych.

 

Warto sięgać po naturalne składniki zapewniające nam wzmocnienie organizmu na zimowy czas, które są o wiele zdrowsze, niż wszelkiego rodzaju leki i suplementy diety. Ponadto warto zapobiegać niż leczyć, prawda? ;)

 

Źródła: poradnikzdrowie.pl, fitness.sport.pl, polakuleczsiesam.pl, pocztazdrowia.pl

No Comment

11

Post A Comment