Blog

Almond milk with a heap of almonds

Mleko roślinne x 10

Mleko do porannej kawy, do płatków śniadaniowych, jako składnik naleśników, duet z kakao na wieczorny relaks. Jednak nie wszyscy mogą pić mleko, bądź nie przepadają za smakiem mleka pochodzenia zwierzęcego. Czy można je zastąpić czymś lepszym, zdrowszym, smaczniejszym? Panie, Panowie – przed Wami mleko roślinne!

Nie każdemu mleko zwierzęce musi smakować, nie każdy też może je pić, gdyż wiele osób cierpi na nietolerancję laktozy(ciężkostrawnego cukru). Ponadto mleko krowie nie zawsze jest dobrej jakości, ponieważ większość hodowlanych zwierząt karmionych jest paszą wzbogacaną różnymi zmodyfikowanymi składnikami niekoniecznie zdrowymi dla naszego organizmu. Mleko pochodzące od zwierząt jest niestety bardzo silnym alergenem, który uczula, dlatego liczba osób sięgających po mleko jest coraz mniejsza.

 

Jednak to nie oznacza całkowitej rozłąki z tym składnikiem, ponieważ istnieje alternatywa w postaci mleka roślinnego, które nie dość, ze nie uczula, to jest dużo zdrowsze od mleka zwierzęcego. Mleka roślinne nie zawierają laktozy oraz tłuszczów nasyconych. Kolejnym plusem są różne walory smakowe zależnie od składnika, z którego uzyskujemy mleko. Niektóre z nich są dobre także dla osób uczulonych na orzechy np. hipoalergiczne mleko ryżowe.

 

 

Minusem mogą być ceny takich mlek roślinnych, ponieważ część z nich dopiero wchodzi na nasze półki sklepowe, ale i na to jest rozwiązanie! Takie mleko możemy sami przygotować w domu w szybki i prosty sposób! Oprócz składników potrzebujecie tylko blender molekularny Zyle by Ronic i możecie rozkoszować się smakiem mleka roślinnego. A z czego je można przyrządzić?

 

Mleko migdałowe 

Składniki:

200g migdałów w łupinach.

1,5l wody jonizowanej lub filtrowanej.

Przygotowanie:

Namocz migdały przez kilka godzin. (8-12 godz.)

Wodę wylej, migdały przepłucz pod bieżącą wodą.

Wrzuć migdały do blendera.

Wlej wodę.

Włącz blender na 1 minutę ustawiając prędkość 4, lub wybierz program MILKASHAKE.

Przelej na gęste sitko położone na misce i dokładnie odsącz delikatnie mieszając zblendowaną masę. To, co wypłynie to właśnie mleko gotowe do spożycia.

Mleko można uzyskać także z innych zdrowych składników roślinnych:

Mleko kokosowe

1 szkl. wiórek kokosowych (namocz. przez 1-2 godz.) + 4 szkl. wody. Wiórek nie trzeba płukać, można je zmiksować razem z zalaną wodą.

 

Mleko z orzechów nerkowca 

1 szkl. nerkowców (namocz. przez min 2-3 godz.) + 4 szkl. wody

 

Mleko ryżowe  

1 szkl. ryżu (namocz. przez ok. 3 godz.) + 4 szkl. wody

 

Mleko sezamowe  

1 szkl. ziaren sezamu (namocz. przez min 4-6 godz.) + 4 szkl. wody

 

Mleko słonecznikowe 

1 szkl. ziaren słonecznika (namocz. przez min 6-8 godz.) + 4 szkl. wody

 

Mleko owsiane  

1 szkl. ziarna owsa lub płatków owsianych (namocz. przez 8 godz.) + 4 szkl. wody

 

Mleko jaglane 

1 szkl. ugotowanej kaszy jaglanej + 2 szklanki wody 

 

Mleko quinoa

1 szkl. ugotowanej komosy ryżowej + 2 szklanki wody 

 

Mleko amarantusowe 

1 szkl. amarantusa ugotowanego + 4 szkl. wody (przyda się szczypta soli i np. ksylitolu)
 

Trudno powiedzieć, ile każde mleko może stać w lodówce. My staramy się je wypić tego samego dnia lub następnego, więc na pewno 2 dni postoi. Masę, którą otrzymujemy z samodzielnej produkcji takiego mleka możemy użyć do zrobienia ciast i pasztetów.

 

 

No Comment

11

Post A Comment