Blog

Fruits and vegetables shopping

Dieta na odkwaszanie organizmu

Na zakwaszenie naszego organizmu składa się wiele czynników. Żyjąc w ciągłym pośpiechu spożywamy w biegu mocno przetworzone produkty, ponieważ nie mamy czasu na przygotowanie własnych pełnowartościowych posiłków. Do tego dochodzi ciągły stres, który jest następstwem życia w pośpiechu. Zakwaszaniu sprzyja także osiadły tryb życia, np. długie godziny w pracy przed komputerem.  Jeśli uzupełnimy to  nadmiernym sięganiem po produkty zakwaszające nasz organizm, nasze zdrowie zaczyna podupadać. Stajemy się zmęczeni i rozdrażnieni, coraz częściej  mamy problemy z koncentracją, migreny… Nie brzmi to dobrze, prawda? Po jakie produkty  powinniśmy sięgać, aby odkwasić nasz organizm, a jakich unikać?

 

Pierwszym krokiem do wyrównania pH naszego organizmu jest  ograniczenie produktów zakwaszających. Produkty kwasotwórcze powinny zawierać nie więcej niż 20% naszej codziennej diety, aby doprowadzić nasz organizm do równowagi. Przede wszystkim ograniczmy picie kawy i herbaty. Zamiast tego sięgajmy po wodę, najlepiej niegazowaną mineralną. By zachować równowagę kwasowo-zasadową, należy pić na czczo szklankę ciepłej wody i spożywać przynajmniej 2 -3 litry płynów dziennie. Koniecznie trzeba wykluczyć ze swojej diety alkohol, a oprócz wody pić świeżo wyciskane soki oraz parzyć różnego rodzaju zioła oczyszczające, takie jak skrzyp, pokrzywa, mięta czy melisa. Jeśli już pijemy herbatę, to zieloną, białą lub czerwoną. Czarnej mówimy zdecydowanie nie.

 

Do produktów zasadotwórczych zaliczamy przede wszystkim owoce i warzywa. Należy zwiększyć ilość warzyw, gdyż to właśnie one neutralizują nadmiar kwasów. Wskazane jest gotowanie warzyw na parze (dzięki temu warzywa zachowują witaminy i mikroelementy) oraz doprawianie ich różnymi ziołami, a jeśli już sięgamy po sól to tylko po sól morską. Nie należy spożywać samych warzyw, jak i owoców na noc, gdyż prowadzi to zaburzenia trawienia oraz fermentacji, co niekorzystnie odbije się na naszym zdrowiu. Rewelacyjnie za to odkwaszają buraki, gdyż mają silne właściwości alkalizujące, dlatego niezawodny jest sok z buraków i marchwi. Najlepiej spożywać w dużej ilości warzywa czerwone, wspomnianą już marchewkę i buraki, a także dynię i paprykę. Wśród warzyw zielonych warte uwagi są cukinia, por, seler naciowy, brukselka, pietruszka i fasola szparagowa.  Jeśli chodzi o owoce najbardziej zasadowe są grejpfruty i cytryny.

 

W naszej codziennej diecie musimy ograniczyć mięsa i wędliny. Jeśli chcemy przyrządzić mięsny posiłek, to najlepiej mięso drobiowe lub wołowe, duszone w warzywach, gotowane lub pieczone. Nie smażymy! Dobrym zamiennikiem dla mięs są ryby, które zawierają dużo zdrowych kwasów omega 3 – łosoś, pstrąg, tuńczyk w postaci pieczonej lub duszonej. Bardzo ważne jest unikanie białka i tłuszczu zwierzęcego, czyli wędlin, parówek, kiełbas.  Ponadto podstawą naszej diety odkwaszającej powinna być kasza jaglana, najlepiej gotowana z owocami i warzywami. Ma ona silne właściwości zasadotwórcze, ociepla organizm i wspomaga trawienie. Wśród kasz dobra jest także kasza gryczana. Jeśli mamy ochotę na ryż, lepiej wybierzmy brązowy. Pamiętajmy aby kasze i ryż nie były rozgotowane. Ograniczamy makarony do razowych, ryżowych i jaglanych.

 

 

Kolejnym ważnym krokiem jest odstawienie nabiału w postaci mlecznych przetworów i serów. Pozwolić sobie możemy jedynie na nabiał z mleka koziego i owczego, gdyż są lepiej przyswajane przez organizm. Do pieczenia, zamiast mąki pszennej lepiej wybrać mąkę razową, żytnią lub  kukurydzianą. Wykluczamy pieczywo białe na koszt razowego i orkiszowego, natomiast warto do diety wprowadzić oleje roślinne tłoczone na zimno (lniany, rzepakowy, z wiesiołka), oraz oliwę z oliwek i pestek winogron, które świetnie się sprawdzą jako dressing do sałatek, zamiast majonezów i sosów mlecznych. Wszystkie potrawy możemy urozmaicać rozmaitymi przyprawami, najlepsze w diecie odkwaszającej, to: kurkuma, oregano, tymianek, imbir, bazylia, kardamon.

 

 

Zamiast słodyczy lepiej sięgać po zdrowe przekąski: suszone owoce, orzechy, migdały, pestki dyni, nasiona słonecznika. Jeśli mamy ogromną ochotę na ciasta, to warto zrobić pyszne i zdrowe ciastka domowe z płatków owsianych, mąki żytniej i cukru trzcinowego. Tym, którzy do tej pory słodzili swoje dania na słodko cukrem polecamy osładzanie miodem, cukrem trzcinowym, syropami klonowym, z agawy lub ze stewii.

 

Możemy się także wspomagać chemicznymi środkami alkalizującymi. W aptece znajdziemy różne środki pomocne np. przy dolegliwościach związanych ze zgagą (środki zawierające dwuwęglan sodu),  lub suplementy diety zawierające związki organiczne wapnia, magnezu i potasu.

 

Pamiętajmy , że naszemu organizmowi nie służy życie w biegu, który rozregulowuje układ nerwowy zarządzający całym organizmem.  Niekorzystny wpływ ma także nadużywanie środków przeciwbólowych oraz nadmiar lub niedobór wysiłku fizycznego.  Aby wrócić do równowagi, należy przyjrzeć się dokładnie naszemu stylowi życia  i przede wszystkim zmienić nawyki żywieniowe.

 

 

Źródła: hpba.pl, zdrowie.wp.pl, jejswiat.pl

 

 

No Comment

18

Post A Comment